Foto: Nokia

Foto: Nokia

Forbrukerteknologi og trender

Mobiltelefoner har kun vært del av hverdagen for folk flest i omlag 20 år. På denne tiden har endringene vært enorme.

Da de første mobiltelefonene kom på markedet var de på størrelse med små kofferter, og tilbød kun tale. I løpet av nittitallet ble mobilene stadig mindre, samtidig som de inneholdt mer og mer teknologi. Det ble vanlig å kunne bruke mobilen som modem for PCen via infrarød teknologi og SMS-bruk ble mer utbredt.

Fra teknologi til brukerfokus

Det var først rundt tusenårsskiftet at brukeropplevelsen kom i fokus. Bransjen sluttet å prøve å stappe all teknologi inn i en liten mobil, og delte i stedet markedet opp i forskjellige brukerprofiler. Samtidig startet trenden med personalisering. Ulike ringetoner og skifte av mobildeksler ble populære måter å personalisere mobilen på. Mobiler for jobbruk ble mer spesialisert på datatrafikk og synkronisering med kalendere og e-post, mens forbrukermodeller ble utstyrt med spill og musikkmuligheter.

I årene etter 2000 ble fargeskjermer og kamera vanlig, og de siste årene har vi sett en sterk vest i smarte mobiler med nettsurfing, berøringsskjerm og muligheten til innlasting av egne småprogrammer. En viktig årsak er raskere mobilnett og tilkobling til trådløse datanett, som har gitt langt raskere dataoverføring til mobilene.

Mobilen blir en lomme-pc

Denne siste utviklingen innebærer et større skifte for mobilen, som nå utvikler seg til å bli en personlig lomme-pc som byr på langt mer funksjonalitet enn taletelefoni og sms. Kommunikasjon via sosiale medier på nett tar over for klassisk telefon for mange yngre, som heller chatter på Facebook enn å ringe eller sende e-post.

Operativsystemer som Android og iPhoneOS setter fart på denne utviklingen.