Foto: Nokia

Foto: Nokia

Mobilabonnement: operatørskifte og bindingsavtaler

Alle norske mobilkunder kan når som helst bytte mobiloperatør og samtidig beholde det gamle mobilnummeret. Når du inngår avtale med en ny operatør vil de samtidig sørge for overføring av det gamle mobilnummeret.

Et slikt skifte vil normalt kunne kan ta opp mot to uker, men dette gjøres som regel uten ekstra kostnad så fremt man ikke har et abonnement med bindingtid.

Bindingsavtaler

Svært mange av de mobiltelefonene som selges i Norge i dag selges som del av en bindingsavtale med en mobiloperatør. Ved å binde seg til samme abonnement i ett år får man rabatt på en ny mobiltelefon eller på mobilbruken. Men dette betyr ikke at det blir umulig å skifte operatør i bindingsperioden. Det er fullt mulig å kansellere bindingsavtalen mot å betale et bruddgebyr.

Mobiler kjøpt med bindingsavtaler er låst til operatøren, og låsen må oppheves når bindingstiden går ut eller oppheves. Dette gjøres ved å taste inn en egen kode man kan få hos sin operatør.

Omdiskutert

Det har i mange år vært omstridt hvor lenge man kan binde forbrukerne med bindingsavtaler. For tiden praktiseres det en maksgrense på 12 måneder i Norge, mens et EU-direktiv skisserer 24 måneder. Det ventes en ny stortingsproposisjon om dette spørsmålet.

Forbrukerombudet er generelt kritisk til bindingsavtaler, og har også prøvd å stoppe NetComs ettårige bindingstilbud med rabattert mobilbruk. Dette fikk de imidlertid ikke medhold i hos markedsrådet, som behandlet saken høsten 2010. 

Ny tematikk

Diskusjonene rundt bindingsavtaler er neppe over med det første. En SIFO-rapport produsert på oppdrag fra Forbrukerombudet konkluderer også med at bindingsavtaler er konkurransevridende fordi det hovedsaklig er de store operatørene som har økonomisk soliditet til å tilby slike avtaler.  Årsaken er at slike avtaler anses å låse inn kunden hos en operatør, noe som sperrer for fri konkurranse i markedet.

SIFO-rapporten møter kritikk i telebransjen. Teleanalytiker John Strand i Strand Consult kritiserer kvaliteten på rapporten, og hevder den bærer preg av å gjengi fordommer om telemarkedet.

 

Les mer